KALENDARZ

2020-04-19 - Wystawa "W tonacji zielonej"

Finisaż wystawy nie odbędzie się w planowanym terminie tj. 19 kwietnia. Będziemy podejmowali próbę przełożenia finisażu na inny termin, jeśli sytuacja epidemiologiczna w kraju to umożliwi, co oznacza, że na razie ekspozycja pozostaje w stanie niezmienionym i być może będzie jeszcze mogła zostać udostępniona do zwiedzania.

 

 

Wystawa „W tonacji zielonej” prezentować będzie prace graficzne inspirowane roślinnością pospolicie spotykaną w polskich lasach, na łąkach i w ogrodach. Nie zabraknie również odniesień do bogatej flory Ogrodu Botanicznego UAM w Poznaniu, dzięki czemu obok siebie pojawią się malarskie portrety i opowieści o roślinach z różnych stron świata. Prace wykonane w temperze skupiają się na fragmentach roślin, wydobywając z nich naturalne piękno, a czasem ujmując je w ramy malarskich abstrakcji, umownych pejzaży.

 

Tytuł wystawy jest swoistą zabawą słowem, nawiązaniem zarówno do kolorystyki prac, zieleni jako synonimu roślinności oraz do tonacji w znaczeniu muzycznym. Część prezentowanych grafik posłużyła jako oprawa pierwszej balfolkowej płyty w Polsce, wydanej przez zespół Balsam w grudniu 2019 roku.

 

Autorką prac jest Ewa de Mezer związana z architekturą krajobrazu i z muzyką balfolkową. Ekspozycję będzie można oglądać od 24 stycznia do 19 kwietnia 2020 roku.

 

Wernisaż odbędzie się o godz. 12.00 w sobotę 1 lutego. W ramach wernisażu przewidziano autorskie oprowadzanie po wystawie, a także akcent muzyczny w wykonaniu zespołu Balsam.

 

Wystawie towarzyszyć będą ciekawe i zróżnicowane wydarzenia:

 

23.02 (niedziela)

godz. 11.00 – autorskie oprowadzanie po wystawie

godz. 12.00 – 13.00 – warsztaty taneczne "Balfolk - taniec dla każdego"

 

8.03 (niedziela)

godz. 12.00 – autorskie oprowadzanie po wystawie

 

19.04 (niedziela)

godz. 12.00 - 13.30 - finisaż wystawy połączony z kameralnym koncertem zespołu Balsam

 

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny. Na warsztaty taneczne obowiązują zapisy, na które czekamy do piątku 21 lutego pod adresem: balsam.band@gmail.com. Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

 

Serdecznie zapraszamy!

 

 

2020-02-16 - "Wiersze polskich noblistów"

Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu "Ławeczka Literacka". Tym razem tematem spotkania będą Wiersze Polskich Noblistów. Spotykamy się w najbliższą niedzielę, 16 lutego 2020 r. jak zwykle o godz. 16:00 w sali wykładowej im. prof. Zygmunta Czubińskiego w Pawilonie Ekspozycyjnyo-Dydaktycznym. Szczegóły na plakacie.

 

2020-01-19 - Świat przyrody malowany elektronami

Ogród Botaniczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu serdecznie zaprasza

na wystawę mikrofotografii

wykonanych z użyciem mikroskopu elektronowego SEM Hitachi SU 8010 pt.

 

ŚWIAT PRZYRODY MALOWANY ELEKTRONAMI

 

Autorką zdjęć jest dr Jagna Karcz, komputerowe barwienie przygotował Bartosz Baran,
a opracowanie graficzne wystawy wykonała Weronika Ratajska.

Wystawa została zorganizowana przez Śląski Ogród Botaniczny
we współpracy z Laboratorium Skaningowej Mikroskopii Elektronowej
Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
w ramach kampanii „Klimat dla Śląska”.

 

Wystawę zwiedzać można od 19.10.2019 do 19.01.2020

w Pawilonie Ekspozycyjno-Dydaktycznym Ogrodu Botanicznego UAM,
ul. Dąbrowskiego 165 w Poznaniu

 

 

Jagna Karcz – jest doktorem nauk przyrodniczych, specjalistą w za­kresie skaningowej mikroskopii elektro­nowej i analizy obrazu oraz anatomii i embriologii roślin, byłym adiunk­tem w Katedrze Anatomii i Cytologii Roślin Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego, a obecnie prowadzi Laboratorium Skaningowej Mikroskopii Elektrono­wej na Wydziale Biologii UŚ, gdzie na co dzień ma do czynienia ze światem obrazów mikroskopowych. Zajmuje się opracowaniem i zastosowaniem metod mikroskopii skaningowej w badaniach róż­nych obiektów biologicznych, w tym struktur powierzchniowych epidermy roślin podatnych na działanie czynników środowiska. Jest jednym z nielicznych w kraju specjalistów w zakresie kar­pologii, a także popularyzatorem nauki. Jej pasją są: fotografia naukowa, kultura i sztuka Japonii, kinematografia science fiction.

 

Bartosz Baran – jest studen­tem Indywidualnych Studiów Mię­dzyobszarowych (wiodący kierunek: biotechnologia) w Katedrze Fizjologii Zwierząt i Ekotoksykologii Wydzia­łu Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego, laureatem programu „Diamentowy Grant V” MNiSW, stypendium Ministra Nauki dla najlepszych studentów oraz wyróżnienia Rektora Uniwersy­tetu Śląskiego za działalność naukową i popularnonaukową. Ak­tywnie uczestniczy w życiu studenckim poprzez pracę w kołach naukowych, w realizacji projektów badawczych oraz w organizacji wydarzeń popularyzujących naukę. Wśród swoich zainteresowań wymienia biologicznie inspirowaną sztukę, wędrówki górskie, surwiwal i literaturę science fiction.

 

 

 

Laboratorium Skaningowej Mikroskopii Elektronowej (SEM-lab) funkcjonuje w ramach Pracowni Technik Mikroskopo­wych Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskie­go w Katowicach. Jest jednostką naukowo-dydaktyczną i usługową, wchodzi także w skład nowo utworzonego Centrum Nanoskopii UŚ. Współpracuje także z jednostkami spoza Wydziału i Uniwersytetu. Aktywnie uczestniczy w popularyzacji nauki poprzez wykłady, po­kazy, warsztaty i festiwale nauki dla młodzieży i dorosłych.

Dzięki temu, że wyposażone jest w najnowocześniejszy mi­kroskop elektronowy SEM – Hitachi SU 8010 – wysokorozdzielczy z zimną emisją polową, komorą krio i spektrometrem rentgenow­skim EDS, można było stworzyć niezwykłą galerię fotografii nauko­wej, która swoją treścią nawiązuje do prowadzonych badań i zajęć dydaktycznych Wydziału Biologii UŚ.

Zobaczyć można m.in. jak degradowane są powierzchnie two­rzyw sztucznych przez mikroorganizmy, różnorodność kształtów i wzorów tkanek i organów roślin, powłoki chitynowe owadów, modyfikacje powierzchni organizmów po skomplikowane, orygi­nalne struktury wewnątrz ich ciała, koronkowe wzory ściany ziaren pyłku i zarodników, ale także misterne konstrukcje szkieletów gą­bek, sieci pajęczych, wzory piór ptasich czy też próbki środowisko­we różnego pochodzenia.

Tego typu zdjęcia są efektem różnych procesów zachodzących wewnątrz mikroskopu elektronowego SEM, gdzie zamiast standar­dowego światła do tworzenia obrazu wykorzystywana jest wiąz­ka elektronów, która, wchodząc w reakcję z powierzchnią próbki, powoduje emisję energii pod różnymi postaciami. Każdy rodzaj emitowanej energii jest potencjalnym sygnałem do przetworzenia na obraz, który w postaci fotografii cyfrowej jest podstawą doku­mentacji naukowej. Cały ten proces przebiega w próżni, a dodatko­wo istnieje konieczność napylenia na powierzchnię badanej próbki ultracienkiej warstwy metalu szlachetnego (np. złota) lub węgla. Proces napylenia próbek biologicznych poprzedza technika utrwa­lania chemicznego, a następnie suszenie w aparaturze tak, aby zachować nienaruszoną strukturę obserwowanego obiektu. Dzię­ki użyciu tego typu mikroskopu obraz, jaki powstaje, zdaje się być w 3D za sprawą ogromnej głębi ostrości.

Czarno-białe obrazy uzupełniają zdjęcia barwione komputerowo w programach graficznych dla uwypuklenia interesujących szczegó­łów materii. Są pewną wizją artystyczną, która może inspirować i rozbudzać wyobraźnię obserwatora. Te mikroskopowe fotografie tworzone w „obiektywnym” procesie mechanicznej reprodukcji dla oglądającego pozostają subiektywnie odbieranymi obrazami. Na końcu zawsze jest estetyka.

 

2019-09-29 - Okiem Architekta Krajobrazu

Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w jubileuszu Oddziału Wielkopolskiego Stowarzyszenia Polskich Architektów Krajobrazu. 

 

"Wystawa "Okiem Architekta Krajobrazu" zorganizowana z okazji jubileuszu OW SPAK, prezentuje różne formy wypowiedzi architektów krajobrazu o otaczającej nas przestrzeni. Na wystawę składają się dwie odrębne ekspozycje, będące wyrazem projektowych i artystycznych działań architektów krajobrazu. Prace malarskie, rysunkowe oraz ceramiczne są pokłosiem pleneru Członków i Sympatyków Oddziału, który miał miejsce w Ogrodzie Botanicznym w czerwcu br. Są one zapisem Ogrodu w wielu wymiarach, od wnętrz ogrodowych poprzez notację pojedynczych roślin, aż po twórcze przekształcanie liści, kwiatów, owoców w nowe formy, z nadaniem oryginalnych znaczeń. Wystawa poplenerowa w fascynujący sposób opowiada na nowo o Ogrodzie Botanicznym. Bogactwo narracji wypływa zarówno z różnorodnego tworzywa, jak i odmiennego spojrzenia autorów prac, którzy na swój sposób interpretują przestrzeń Ogrodu. 

 

Główną oś wystawy "Okiem architekta krajobraz" stanowią natomiast plansze prezentujące wybitne przykłady projektów architektów krajobrazu z całej Europy. IFLA Europe Exhibition 2018 Landscape architecture as a Common Ground to 26 plansz ukazujących 61 realizacji przestrzeni publicznych z 24 krajów stowarzyszonych w International Federation of Landscape Architects. Wystawa była do tej pory prezentowana w Polsce dwukrotnie."
 

Stowarzyszenie Polskich Architektów Krajobrazu

Oddział Wielkopolski

 

Więcej informacji (klik)

 

2019-09-01 - "10 minut do Puszczy"

Zapraszamy do zwiedzania kolejnej wystawy. "10 minut do Puszczy" to wystawa fotografii autorstwa pana Daniela Sypniewskiego, który uchwycił wiele ulotnych puszczańskich momentów. Podczas zwiedzania przeniesiecie się Państwo do Puszczy, gdzie będzie można stanąć oko w oko z polującym lisem, podejrzeć zachowania godowe jeleni i poobserwować codzienne życie w puszczańskich ostępach. Wystawę można zwiedzać w Pawilonie Ekspozycyjno-Dydaktycznym codziennie w godzinach otwarcia budynku, tj. 9:00 - 19:00. W poniedziałek 8 lipca o godz. 17:30 odbędzie się wernisaż i spotkanie z autorem. Zapraszamy!

 

2019-08-31 - Od-ludzkie formy przyrodnicze

Od-ludzkie formy przyrodnicze – Centrum Żywych Rzeczy

 

miejsce: Ogród Botaniczny UAM w Poznaniu

kurator: Marek Wasilewski

otwarcie: 11.06.2019, godz. 17.00

11.06-31.08.2019

 

 

Diana Lelonek jest absolwentką Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, laureatką nagrody artystycznej fundacji Vordemberge-Gildewart oraz Paszportu Polityki 2019 za: „oryginalną w artystycznym wyrazie analizę zagrożeń, jakie niesie współczesna cywilizacja. Za sztukę mądrze zaangażowaną i ciekawie kwestionującą antropocentryczny punkt widzenia”.  Instalacja umieszczona w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu powstała w wyniku długotrwałych badań terenowych.  Zlokalizowane na terenie ogrodu Centrum Żywych Rzeczy – powołana przez artystkę instytucja – będąc sama w sobie dziełem sztuki, staje się jednocześnie faktycznym działaniem w obszarze społecznym, naukowym i artystycznym. Centrum angażuje się w interakcję edukacyjną, artystyczną i polityczną.  Posiadając swoją bazę wewnątrz instytucji goszczącej, zaczyna także wywierać na nią wpływ poprzez zwrócenie uwagi na aspekty, które do tej pory nie były zasadniczą domeną zainteresowań Ogrodu Botanicznego – jak np. środowiska hałd śmieciowych czy roślinności terenów poprzemysłowych. W pracach tych szczególną rolę odegrała współpraca z naukowcami. Nie mniej cenne były konsultacje z personelem technicznym ogrodu, które dotyczyły  praktycznych aspektów pracy. Najnowszy projekt Diany Lelonek stanowi połączenie kilku płaszczyzn, dobrze opracowanej bazy teoretycznej – dotyczącej filozoficznych i estetycznych konsekwencji antropocenu, umiejętnego wejścia we współpracę na polu nauk przyrodniczych, w taki sposób, aby z pełną odpowiedzialnością respektować zasady w nich obowiązujące oraz w końcu, ale nie na końcu, płaszczyzny artystycznej, której manifestacją jest złożone dzieło sztuki w formie instalacji, a także wiele innych towarzyszących jej działań.

Działania Centrum Żywych Rzeczy skoncentrowane są na dogłębnym zbadaniu i ukazaniu najnowszych i zarazem najbardziej widocznych przemian w obszarze biosfery. Są również pretekstem do postawienia kolejnych pytań o potencjalne możliwości nowych form kontaktów ludzkiego z nieludzkim, przekierowania uwagi z antropocentrycznej na międzygatunkową i z hierarchicznej na bardziej egalitarną konstrukcję – jako potencjalną drogę wyjścia z impasu antropocenu.

Zasadniczym problemem, jaki stawia Diana Lelonek, jest pytanie o rolę współczesnego artysty, którego nowe zadania, funkcje wychodzą poza autonomiczną domenę sztuki i sprawiają, że zaczyna przejmować rolę w polu aktywistycznym i paranaukowym.

Artystka zauważa, że działalność prowadzonego przez nią Centrum: kieruje się w stronę hybrydalnych i sieciowych powiązań, sugerując wzajemne przenikanie się i nierozerwalność procesów naturalnych, kapitalistycznych, społecznych, geologicznych, fizycznych, ekonomicznych, produkcyjnych i dekompozycyjnych.

Marek Wasilewski

 

 

  

 

2019-06-30 - Wystawa

Szanowni Państwo,

 

z przyjemnością informujemy, że w dniach 12 do 30 czerwca 2019 roku w Pawilonie Ekspozycyjno-Dydaktycznym Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu będzie można zwiedzać wystawę zatytułowaną „Nie jesteś sam – sekrety symbiozy”. Wystawa jest efektem międzynarodowego projektu „Botanical Garden: COME IN! VSTUPTE! KOM IN! WEJDŹ! GYERE BE!”, finansowanego w ramach programu ERASMUS +. Powstała dzięki współpracy Ogrodu Botanicznego im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Ogrodu Botanicznego w Pradze, Ogrodu Botanicznego w Göteborgu oraz Węgierskiego Stowarzyszenia Ogrodów Botanicznych i Arboretów. Głównym celem realizowanego wspólnie projektu jest opracowanie metod udostępniania ogrodów botanicznych zwiedzającym o specjalnych potrzebach. W związku z tym wystawa została odpowiednio przygotowana, by umożliwić zwiedzanie osobom niewidomym i niedowidzącym.

 

Tematem przewodnim wystawy jest zaprezentowanie różnorodnych form związków symbiotycznych pomiędzy organizmami żywymi. Tym, co ją wyróżnia, jest fakt, że zwiedzający mogą odkrywać sekrety symbiozy za pomocą wszystkich zmysłów – nie tylko wzroku i słuchu, ale także węchu, dotyku i smaku. Wystawa prezentuje bogatą kolekcję eksponatów z różnych stron świata. Znajdziecie tutaj Państwo zarówno modele zadziwiających, fascynujących roślin jak i żywe egzemplarze. Nie możemy pozbawić zwiedzających elementu zaskoczenia, dlatego nie zdradzamy nic więcej. Koniecznie musicie nas Państwo odwiedzić, by zwiedzić wystawę osobiście, wszystkimi zmysłami.

 

Zapraszamy zarówno indywidualnych zwiedzających jak i grupy zorganizowane (w przypadku grup zorganizowanych konieczne jest wcześniejsze telefoniczne lub mailowe umówienie się na konkretny termin).

 

Wystawę będzie można zwiedzać od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 14:00 oraz w soboty, niedziele i czwartek 20 czerwca w godzinach od 11:00 do 18:00. Jednocześnie wystawę zwiedzać może maksymalnie 15 osób. Prosimy traktować eksponaty z należytą ostrożnością.

 

Organizator wystawy zastrzega sobie prawo do zmiany godzin udostępniania jej zwiedzającym.

 

Zapraszamy serdecznie!

 

2019-06-02 - Azja - przyroda, ludzie, tradycje.

 

Wystawa jest efektem wielokrotnych podróży autorów do krajów południowo – wschodniej Azji. Fascynująca przyroda, bajeczny koloryt miast i wsi oraz magia wierzeń i tradycji znalazły swe odbicie w kilkudziesięciu barwnych fotografiach z tego niezwykłego regionu świata.


 

 

 

 

 

 

 

 

2019-03-31 - Wystawa tkanin artystycznych

Ogród Botaniczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu serdecznie zaprasza na otwarcie wystawy tkanin artystycznych Marii Gostylli-Pachuckiej pt. „Kwiaty i ptaki”

 

Otwarcie wystawy odbędzie się dnia 12 grudnia o godz. 17.00 w Pawilonie Ekspozycyjno-Dydaktycznym Ogrodu.

 

Wystawa potrwa do 31 marca 2019 r.

 

Maria Gostylla-Pachucka jest absolwentką wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom uzyskała w pracowni prof. Eugeniusza Gepperta w 1960 r. Jest artystką wszechstronną, uprawia malarstwo, zarówno akwarelowe jak i akrylowe oraz olejne, rysunek, tkactwo. Od 1972 do 1990r. należała do wrocławskiej grupy tkackiej „10 x tak”. Od 1990 r. należy do artystycznej grupy tkaczek francuskich „Fil en Main”. Artystka w latach dziecięcych, podczas okupacji, została wywieziona ze swoją rodziną na Sybir gdzie spędziła 6 lat. Już wtedy budziły się w niej skłonności do pasji sztuką. Po powrocie do Polski odkryła w sobie kolejne zamiłowanie, którym była muzyka. Rozpoczęła naukę gry na fortepianie w Szkole Muzycznej we Wrocławiu kontynuując swoją edukację aż do dyplomu II st. uzyskanego w 1955r. Do dziś jest muzykiem praktykującym.

 

 

Gobeliny Marii Gostylli-Pachuckiej urzekają swoją przejrzystością i pozorną prostotą, eksponując walory wykorzystywanego tworzywa. W pracach artystka łączy różne rodzaje splotów; gobelinowy, dywanowy, sumak, czasem pojawiają się elementy przypominające powrozy. Artystka ma w swoim dorobku ponad 200 wystaw w kraju i za granicą między innymi w Niemczech, Francji, Holandii, Austrii. Jej twórczość tkacka liczy ok. 200 gobelinów. Maria odznaczona została Złotym Krzyżem Zasługi oraz otrzymała miano Zasłużonego Działacza Kultury.

 

 

Do jej ważniejszych wystaw indywidualnych zaliczają się: ~ 1989 – Nancy, Francja ~ 1990 – Châteaugiron, Bretania, Francja ~ 1992 – Paryż, Francja ~ 1998-2011 – Château du Barroux, Francja (co roku w lipcu wystawa indywidualna) ~ 2000 – Manhaim, Niemcy ~ 2001 – Haga, Holandia ~ 2005 – Muzeum Archidiecezjalne, Wrocław ~ 2011 – 50-lecie pracy artystycznej, Wrocław ~ 2012 – Muzeum Tkactwa Kamienna Góra, Wałbrzych, Zamek Książ, Jawor oraz Poznań, Warszawa, Wrocław, Szczecin, Wałbrzych, Kamienna Góra, Nysa, Zamek Książ. Oprócz umiejętności plastycznych i szerokich zainteresowań muzycznych, artystka włada płynnie językiem francuskim oraz rosyjskim.

 

 

 

strona:
<<
 < 
1
2
3
4