Prosimy zapoznać się z opisami zajęć i wypełnić formularz zgłoszeniowy, aby zarezerwować termin.
WYCIECZKI EDUKACYJNE (1 h) |
|||||
Klasy I-III |
Klasy IV-VI |
Klasy VII-VIII |
Tytuł |
Preferowane miesiące |
Opis |
TAK |
TAK |
TAK |
W dziupli i pod liściem — kto mieszka w Ogrodzie? |
kwiecień — październik |
Przemierzając alejki Ogrodu, uczestnicy będą poszukiwali jego mieszkańców. Młodzi przyrodnicy wyposażeni zostaną w lupy |
- |
TAK |
TAK |
Roślinne osobliwości poznańskiego Ogrodu Botanicznego |
kwiecień - październik |
Wspólnie udamy się w podróż na odległe kontynenty. Uczestnicy poznają rośliny, których nie spotkają w pobliskim lesie czy na łące. Każda z nich z pewnością czymś ich zaskoczy. |
TAK |
TAK |
TAK |
Wiosenne przebudzenie |
marzec — kwiecień |
Wraz z nadejściem wiosny przyroda ożywa. Nie lada gratką jest spacer po Ogrodzie, kiedy szary krajobraz ozdobią pierwsze barwne kwiaty. Zapraszamy do poszukiwania zwiastunów wiosny! |
TAK |
- |
- |
Kolorowo i pachnąco wśród ogrodowych alejek |
maj — sierpień |
W najbardziej pachnące i kolorowe miesiące roku warto wybrać się na spacer do Ogrodu. Za pomocą zmysłów wzroku, węchu |
TAK |
TAK |
TAK |
Drzewa polskich lasów |
maj — październik |
Dąb, lipa, klon, sosna… to tak dobrze znane nam nazwy. Czy potraficie rozpoznać rodzime gatunki drzew? Podczas spaceru poznacie cechy, które pozwolą Wam uniknąć błędów. |
- |
TAK |
- |
Poszukiwacze zagrożonych gatunków |
maj — wrzesień |
Uczestnicy wcielają się w role poszukiwaczy zagrożonych gatunków. Wędrując po Ogrodzie i rozwiązując zadania odkryją rzadkie rośliny i ich siedliska. Poznają przyczyny ich zagrożenia |
- |
TAK |
TAK |
Nie każda jagoda urody Ci doda |
maj — październik |
Owoce roślin trujących często kuszą nas pięknym kolorem |
- |
TAK |
TAK |
W góry! |
maj — październik |
Podczas wycieczki wybierzemy się w Tatry! Tajemne przejście znajduje się na Alpinarium Ogrodu Botanicznego. Wędrując od podnóża aż po wierzchołki naszych najwyższych gór poznamy rośliny charakterystyczne dla poszczególnych pięter roślinności. Wspomnimy też o zwierzętach i innych organizmach tam występujących. |
TAK |
TAK |
TAK |
Inny temat |
cały rok |
DO UZGODNIENIA Z DZIAŁEM EDUKACJI |
ZŁOŻONE ZAJĘCIA EDUKACYJNE: WYCIECZKA + WARSZTATY (1,5 h) |
|||||
Klasy I-III |
Klasy IV-VI |
Klasy VII-VIII |
Tytuł |
Preferowane miesiące |
Opis |
TAK |
TAK |
TAK |
Wierzba, sosna, len i inni darczyńcy |
cały rok |
Często nie zdajemy sobie sprawy jak wiele zawdzięczamy roślinom. Dzięki nim mamy ubrania, domy i ich wyposażenie, jedzenie oraz mnóstwo innych darów. Podczas wycieczki zobaczymy niektóre z tych niezastąpionych i cennych roślin, a na warsztatach własnoręcznie wykonamy koszyczki z różnych materiałów roślinnych. |
TAK |
TAK |
TAK |
Zwierzęta w ogrodzie — na drzewie, pod ziemią i w wodzie |
marzec— październik |
Każdy zakątek Ogrodu ma swoich mieszkańców. Spotkamy ich nad stawem, pod głazem i w pozornie martwym drewnie. Młodzi przyrodnicy wyruszą na poszukiwania. Niezapomnianych emocji dostarczą im obserwacje zwierząt przez lornetki i lupy. Podczas warsztatów młodsze dzieci (kl. 1-3) wykonają z naturalnych materiałów wiewiórki. Starsi uczestnicy (kl. 4-8) zrobią natomiast gipsowe odlewy tropów wybranych przez siebie zwierząt. |
TAK |
TAK |
TAK |
Życie budzi się ze snu |
marzec — kwiecień |
Zimę przetrwały ukryte w ziemi w postaci bulw, kłączy i cebul, |
TAK |
TAK |
- |
Wśród palm, jajek i zajączków |
marzec — kwiecień |
Z czego przygotować wielkanocną palmę? Czym różni się kraszanka od pisanki? Odkryjemy wspólnie dawne i współczesne tradycje wielkanocne! Przygotujemy też dekoracje na nadchodzące Święta — wielkanocne stroiki. |
- |
- |
TAK |
Z Kazimierzem Nowakiem krótka podróż po poznańskim Botaniku |
marzec — październik |
Kazimierz Nowak to wielkopolski podróżnik, który w latach 1931-1936 samotnie przemierzył Afrykę z północy na południe i z powrotem. Zajęcia przygotowane zostały w formie gry terenowej inspirowanej wyprawą podróżnika. |
- |
- |
TAK |
Poszukiwacze zagrożonych gatunków |
maj — wrzesień |
Zajęcia w formie gry terenowej. Uczestnicy wcielają się w role poszukiwaczy zagrożonych gatunków. W kilkuosobowych grupach, wędrując po Ogrodzie i rozwiązując zadania, samodzielnie poznają rzadkie rośliny i ich siedliska. Dowiadują się też jakie są przyczyny zagrożenia i sposoby ochrony tych gatunków. |
TAK |
TAK |
TAK |
W wodzie i błocie |
maj— sierpień |
Podczas spaceru odwiedzimy oczka wodne znajdujące się na terenie Ogrodu. Poznamy wybrane rośliny wodne i błotne, a także spróbujemy zaobserwować związane z wodą zwierzęta. W części warsztatowej dzieci klas I-III wykonają makiety stawów z żabkami z plasteliny i materiałów naturalnych. Klasom IV-VIII proponujemy pracę z binokularami, dzięki którym przyjrzymy się przystosowaniom roślin do środowiska wodnego i bagiennego. |
TAK |
TAK |
- |
Z konewką i grabkami—zostań Małym Ogrodnikiem |
kwiecień — wrzesień |
Podczas wędrówki po Ogrodzie uczestnicy będą obserwowali pracę ogrodników i jej rezultaty. W drugiej części zajęć będą musieli zakasać rękawy i zabrać się do brudnej roboty. Posadzone przez siebie rośliny zabiorą do domu. |
TAK |
- |
- |
Flora w kwiecistej sukience |
maj — sierpień |
Flora ozdabia Ogród kwitnącymi roślinami, których barwy i zapachy wprawiają w zachwyt. Jeśli chcecie poznać najpiękniejsze z nich, wybierzcie się na spacer do Ogrodu! W drugiej części zajęć każdy uczestnik używając zasuszonych roślin, przygotuje laurkę która będzie doskonałym prezentem np. z okazji Dnia Matki |
TAK |
TAK |
TAK |
Na zdrowie! Sekrety natury |
maj — wrzesień |
Zapraszamy do ziołowej apteki! Lecznicze właściwości roślin wykorzystywane są przez ludzi od wieków. Uczestnicy będą poszukiwali w Ogrodzie roślin leczniczych. Na pamiątkę zajęć zabiorą ze sobą własnoręcznie przygotowany ziołowy woreczek. |
TAK |
TAK |
TAK |
Pracowite życie pszczół |
maj — wrzesień |
Podczas spaceru poznacie fascynujące fakty z życia pszczoły miodnej i innych, mniej znanych pszczołowatych, a także zobaczycie zapylane przez nie rośliny. W czasie warsztatów dzieci z klas I-III wykonają małą pszczółkę, wizualizując jednocześnie budowę tych owadów. Starszych zapraszamy na warsztaty tworzenia domków dla dzikich zapylaczy oraz obserwacje pod binokularami. |
TAK |
TAK |
TAK |
Drzewa polskich lasów |
maj — październik |
Podczas wypraw do lasu spacerujemy w ich cieniu; spotkamy je również wędrując po Ogrodzie. Podczas wycieczki uczestnicy zobaczą najważniejsze gatunki naszych drzew. Na warsztatach klasy I-VI wykonają kolorową pracę plastyczną z liści odbijanych na papierze, a starsi uczniowie utrwalą wiedzę podczas grupowej rywalizacji. |
- |
TAK |
TAK |
Kartka z zielnika |
maj — październik |
Zachowajmy piękno roślin na dłużej! Samodzielne wykonanie zielnika nie tylko nauczy Was rozpoznawania wielu gatunków roślin, ale także pozwoli przyjemnie spędzić czas. Najpierw wybierzemy się do Ogrodu, gdzie dowiecie się w jaki sposób prawidłowo zebrać i wysuszyć roślinę. Następnie każdy z Was profesjonalnie przygotuje własną kartę zielnikową. |
- |
TAK |
TAK |
Jak podróżują rośliny? |
wrzesień — październik |
Czy rośliny też mogą podróżować? Jakich środków lokomocji używają? Podczas spaceru uczestnicy przyjrzą się przystosowaniom roślin do różnych sposobów rozsiewania nasion oraz wypełnią karty pracy. Następnie w trakcie warsztatów sprawdzą swoją wiedzę, wykorzystując różne nasiona i owoce. |
TAK |
- |
- |
Kiedy Pani Jesień gubi swoje skarby |
wrzesień —październik |
Kiedy staje się coraz chłodniej, liście przebarwiają się na różne kolory, a na drzewach pojawiają się… skarby! Zadaniem uczestników będzie odnalezienie tych „śladów” pozostawionych przez Panią Jesień na jej ulubionych roślinach. W drugiej części zaprosimy dzieci na zajęcia plastyczne, podczas których przygotują jesienne stroiki. |
TAK |
- |
- |
W tajemniczym świecie Jesiennych Ludzików |
wrzesień — październik |
Któż w dzieciństwie nie zbierał kasztanów, żołędzi czy klonowych "nosków"? Na spacerze dzieci odkryją różne ciekawostki na ich temat, a podczas warsztatów stworzą ludziki z materiałów dostępnych tylko w Ogrodzie Botanicznym. |
TAK |
TAK |
TAK |
Ptasia stołówka |
listopad — luty |
W jaki sposób dokarmiać ptaki, by im nie zaszkodzić? Wspólnie przygotujemy małe karmniki, które dzieci zabiorą do domu. Podczas spaceru uczestnicy sprawdzą, jakie ptaki spotkać można zimą w Ogrodzie i czym się one żywią. |
TAK |
TAK |
TAK |
Z Krzysztofem Kolumbem wyprawa po aromatyczne pierniki |
listopad — marzec |
Co łączy Krzysztofa Kolumba z piernikami? Tego z pewnością dowiedzą się uczestnicy zajęć o przyprawach, pochodzących z dalekich zakątków świata. W ich rozpoznawanie zaangażują swoje zmysły, a następnie przygotują pachnącą ozdobę. Wyprawa do szklarni będzie okazją, by przekonać się, jak naprawdę wyglądają rośliny przyprawowe. |
- |
TAK |
TAK |
Wśród twardolistnych |
listopad — marzec |
W chłodne dni przeniesiemy się w słoneczne i ciepłe rejony naszego globu. W szklarni zobaczymy rośliny znad Morza Śródziemnego, często wykorzystywane w kuchni. Ich motywy posłużą do ozdobienia pamiątkowej podkładki pod kubek, a wypełnienie karty pracy pozwoli na utrwalenie zdobytych informacji. |
- |
TAK |
TAK |
Niepusta pustynia |
listopad — marzec |
W surowych warunkach pustyni mogą przetrwać jedynie odpowiednio przystosowane rośliny. Jeśli chcecie je poznać, |
TAK |
TAK |
- |
Opowieści spod choinki |
grudzień |
Jemioła nad drzwiami, a siano pod obrusem… Wiele obyczajów związanych z Świętami Bożego Narodzenia ma swoje źródło w przyrodzie. Odnajdźmy je wspólnie podczas zimowego spaceru. Przygotujemy także inspirowaną naturą świąteczną dekorację - stroik. |